8 maart 2011

Meer begoocheling













(foto Popel Coumou)

De foto's van Popel Coumou hadden ook in Groningen kunnen hangen. Ze speelt net zo'n bedrieglijk spel met licht en vlakken als de 'photonkunstenaars' die nu in de Noorderlicht Photogallery te zien zijn. De ruimtes die je op haar beelden ziet zijn namelijk helemaal in het platte vlak gemaakt. 'Ik ben meer een schilder', zei ze dan ook gisteren in een toelichting tijdens De Donkere Kamer #3.

Uit gekleurd papier bouwt ze een eigen wereld en door die te belichten voegt ze 'de derde dimensie' toe. Heel verraderlijk, maar ook leuk en verrassend. Geen wonder dat het werk van deze oud-studente van de Rietveld Academie al in de nodige collecties is opgenomen (o.a. van FOAM - fotografiemuseum Amsterdam - en het gemeentemuseum in Den Haag).

Mensen ontbreken op de beelden, maar in haar recente werk heeft ze een grote stap gemaakt. 'Ik ga nu naar buiten.' Nou ja, haar 'buiten' dan, want ook deze zogenaamde buitenruimtes zijn volledig door haar zelf samengesteld.

Coumou was te gast in De Donkere Kamer #3 om te vertellen over haar favoriete camera, maar die kwam nauwelijks aan bod. Het ging om een eenvoudige analoge kleinbeeld spiegelreflexcamera. 'Ik heb hem al elf jaar en zal hem nog wel blijven gebruiken. Al het andere wat ik doe is al zo ingewikkeld, dat het prettig is dat ik aan het einde van de rit eenvoudig op de knop kan drukken.'

Geen opmerkingen:

Een reactie posten