9 maart 2011

Breukeliaans


















(Heleen Dupuis, foto Koos Breukel)

'Mensen interesseren me minder dan de foto's van ze.' Fotograaf Koos Breukel mag graag een beetje provoceren en deed dat afgelopen maandag ook in De Donkere Kamer #3. 'Ik zette me af tegen Ed van der Elsken, wilde meer verstilling', vertelde hij, terugkijkend op zijn beginperiode.

Rond zijn twintigste begon hij met een platencamera te fotograferen. 'Ik geloof niet in het vastleggen van de ziel van de gefotografeerde. Het gaat maar om een moment en wat er dan gebeurt tussen mij en die persoon.' Ontmoeting? Confrontatie?

In de tijd dat hij veel voor het blad Quote werkte was het zijn 'opdracht' de captains of industry boos te maken. Onhandig gedrag, een kop koffie omgooien. Alles mocht, als dat maar een pakkend beeld opleverde en niet de gelikte glimlach. Bij van Eric Albada Jelgersma van Laurus (supermarkten de Spar) werkte dat niet. 'Die man was gewoon te aardig.' Tenslotte legde Breukel maar uit wat de opzet was. 'Toen heeft hij voor mij gespeeld dat hij boos was.'

Ondanks zijn laconieke opmerkingen is Breukel wel degelijk geïnteresseerd in de mensen tegenover hem. 'Ik probeer er wel helemaal in te kruipen.'

Inmiddels is hij van analoog zwartwit overgestapt op digitaal kleur. Twee grote veranderingen in één keer. Een serie portretten van alle Eerste Kamerleden bood hem de gelegenheid de nieuwe techniek goed onder de knie te krijgen.

Via Britta Böhler, met wie hij bevriend is, kwam hij binnen. 'Ik had een klein studiootje gebouwd in de kelder en fotografeerde er eerst zeven.' De mannen deden hem aan zijn vader denken. 'Die is ooit geridderd en had sinds die tijd een bepaalde houding...'

Na publicatie van de eerste zeven portretten volgde de opdracht om alle 75 senatoren te portretteren. De geïmprovisseerde studio verhuisde naar een torentje, drie trappen op. Koos grijnst als hij terugdenkt aan deze situatie. 'Puffend kwamen ze boven.' Opnieuw een situatie waarin het lachen zijn onderwerpen verging. 'En dan deed ik mijn kunstje.'

Geen opmerkingen:

Een reactie posten