15 mei 2013

Historic dating sites










Het project voor Kunstmaand Ameland begint vorm te krijgen. Deze week heb ik veel foto's gemaakt voor een artikel in de Leeuwarder Courant over 'veiling', 'huwelijksmarkt' of 'blotekontenplek'. Prozaïsche namen voor plekken waar jonge mannen en vrouwen elkaar vroeger ontmoetten. Dit weekeinde verschijnt het artikel van Elizabeth Vogelzang en mij in de zaterdagbijlage.

Elizabeth heeft het artikel geschreven, maar ik heb het laatste woord: een oproep voor meer aanmeldingen, omdat ik het project voortzet voor Kunstmaand Ameland in november.

In Harlingen sprak ik met Lies en Simon van Dijk (foto). Zij zijn nog altijd gek met elkaar, terwijl ze elkaar al kennen vanaf hun respectievelijk achttiende en zestiende. Simons broer Wiebe van Dijk schreef het lied 'Oh, mooie Raadhuustoren' over de huwelijksmarkt op de Voorstraat, waar de jongelui door het 'klokje van gehoorzaamhiet' werden gewaarschuwd op tijd naar huis te gaan. De klok sloeg even voor tienen, om zeelieden ervoor te waarschuwen dat ze de haven binnen moesten varen. Wie ernaar hoorde, was tijdig thuis.

Geert en Henny Veen in Appelscha mochten een uur langer buiten blijven, vertelde Henny. 'Maar als ik ook maar een minuut later dan elf uur thuis was, had ik het weekeinde erop een kwartier straf.' Elke zaterdagavond en zondag trof zij haar Geert en wandelden ze over de Boerestreek, de Bosberg en de zandvlakte. Hand in hand, af en toe een kusje. Veel verder ging dat lange tijd niet. Mooie verhalen over tijden waarop een 'date' een stuk eenvoudiger leek dan tegenwoordig.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten