30 januari 2013

Return to writer





















(foto Sipke Visser)

Morgen is het zover. Dan presenteert oud-Leeuwarder Sipke Visser zijn eerste boek: 'Return to sender'. Het is het resultaat van tweeënhalf jaar brieven schrijven naar voor hem totaal onbekende Britten wiens adres hij van Google Maps haalde.

Twee jaar geleden trof ik zijn vader tijdens de Open Atelierroute in Leeuwarden. Hij vertelde mij dat zijn zoon naar Londen was verhuisd en daar succes had als beeldbewerker. Dat leek me interessant voor de Leeuwarder Courant, maar ik kwam er niet aan toe totdat ik Sipke trof bij De Donkere Kamer in Amsterdam. Daar pitchte hij voor 'Return to sender'. Toeval.

Een aantal weken geleden kreeg ik een mail van Sipke met de vraag of ik mijn postadres wilde geven, dan ontving ik een uitnodiging voor zijn book launch. 'Return to sender' is verzameld in een boek. Vijfhonderd brieven - die je niet elke keer ziet, omdat ze hetzelfde zijn - met steeds wisselende foto's èn de antwoorden die hij ontving.

Op bovenstaande poster zie je de/geen kaart van Groot-Brittannië. De rode stippen zijn alle adressen waar brieven heen gingen. De gaatjes zijn de ontvangers die reageerden. De foto is gemaakt door Sipke en heet 'poster on fridge'.

Aanstaande zaterdag kun je het hele verhaal over het ontstaan van het boek lezen in de Leeuwarder Courant. Wie meer van Sipkes fotografie wil zien kan kijken op www.asortofdiary.com. Overigens is het ontwerp van de poster en het boek van het designerduo Kummer&Herrman die onder meer de boeken van Rob Hornstra ontwerpen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten