12 september 2011

Venster op de stad














'Metropolis, city life in the urban age' is de titel van de achttiende Noorderlicht Fotomanifestatie, die zaterdag is geopend. Sinds het begin van deze eeuw woont meer dan de helft van de wereldbevolking in steden. Reden om vorig jaar in Leeuwarden aandacht te besteden aan veranderingen op het platteland, en dit jaar uit te pakken met een blik op de stad in al zijn facetten.

De expositie telt zes hoofdstukken die een keur aan foto's omvatten. 'Verwonderd' laat verbazing zien, maar verbaast ook. Met bijzondere collages en fotoimpressies. 'Verdwaald' geeft aan dat de stad niet altijd een thuis biedt. 'Raderwerk' ziet de stad als een grote machine, met een eigen energie, bloedbanen en consumptie. 'Lacune' toont waar de gaten vallen. 'Assemblage' toont juist wat er gebouwd wordt, in werkelijkheid of door de beeldmaker. 'Thuis' is de plek die de mens zelf maakt om te ontkomen aan de maalstroom buiten de veiligheid van die vier muren.

En dan is er nog een epiloog getiteld 'verkenning'. Over de mens die zoekt, in de straten, de gangen. Zoekend naar identiteit, houding, richting.

Metropolis is ook het resultaat van een zoektocht, een speurtocht naar de grenzen van de documentaire fotografie. Curator Wim Melis heeft het thema kunnen aanscherpen door de duizenden inzendingen die Noorderlicht ontving. Hij is er opnieuw in geslaagd werk te vinden dat nog niet eerder in Nederland is vertoond, dat vragen oproept en tot discussie leidt.

De vormgeving draagt bij tot een gevoel van onbehagen of juist geborgenheid dat een stad biedt. Op grote houten kolommen - als flatgebouwen - zijn de foto's tentoongesteld. Binnen sommige kubussen worden videoproducties vertoond. Vanuit de Noorderlicht Galerij, over het Aa-kerkhof, de Der Aa-kerk in en weer uit, tot in het voormalig postkantoor bieden kolossen een aaneenschakeling van beelden. Als een stad in een stad, met dat verschil dat deze anders ruikt dan alle andere.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen