10 november 2012

Paradijsvogels



















(foto Bodil Anaïs)

In mijn vorige blog noemde ik Bodil Anaïs, een fotografe met wie ik een paar maanden geleden in contact kwam. In het overzicht aan activiteiten, waaruit ik de UIT-bijlage van de Leeuwarder Courant samenstelde, kwam ik een (reizende) expositie tegen met haar foto's. 'Paradijsvogels in de polder' heette de expositie, bestaand uit portretten van Papoea's in Nederland.

Bodil was via een project in Utrecht met een aantal van hen in contact gekomen. Omdat de bevolkingsgroep relatief onbekend is in Nederland en er nauwelijks documentatie over hen bestaat, kwam vanuit de gemeenschap het verzoek meer met de foto's te doen. Zo kwam het boek 'Paradijsvogels in de polder' tot stand.

Deze publiciteit viel samen met het historische feit dat vijftig jaar geleden Papoea's naar Nederland kwamen, omdat hun thuisland werd overgedragen aan Indonesië. In overleg maakten Bodil en ik een pagina met het verhaal over haar project en de achtergronden, een mooie bijdrage aan de zaterdagbijlage van 4 augustus 2012.

Bodil en ik hebben sinds die tijd contact via Facebook (FUP). Sterker nog, ze is een van de volgers van dit blog!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten