24 januari 2011

Toch gelijk













(foto Martijn Beekman)

Gisteren (23 januari) werden de jaarlijkse prijzen van de Zilveren Camera uitgereikt in het Haags gemeentemuseum. En wat bleek... ik had toch gelijk! In de categorie 'dagelijks nieuws' won Arie Kievit met zijn springende hert. Van de drie kandidaten vond ik deze het meest opvallend, maar ik wist me immers niet alles aan deze foto goed te herinneren. De kwaliteit echter nog wel, en de jury was het met me eens.

De Zilveren Camera ging naar Evert-Jan Daniels met een foto van de drie politieke leiders van ons land: Geert Wilders, Mark Rutte en Maxime Verhagen, die een akkoord hebben bereikt. Niet zo'n aansprekende foto vond ik. Wel nieuws, maar qua compositie niet geweldig: op de schouders van Wilders en Rutte rusten wat hoofdjes van mensen die achter hen lopen. Beetje slordig. Juryvoorzitter Ruud Visschedijk betoogde dat het om een gebeurtenis gaat die de hele natie beroerde. Tja...

Dan was het beeld van het CDA-congres gemaakt door Martijn Beekman veel beter. Een bijna bijbels tafereel van een grote groep CDA'ers. Met Ab Klink als centrale (Jezus-)figuur voor de microfoon. Hij staat te midden van 'dissidenten' die de andere leden van de partij er niet van kunnen overtuigen dat een regering met gedoogsteun van de PVV een heilloze weg is. Gaat over hetzelfde onderwerp, maar een beeld met meer impact. Jammer.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten