11 januari 2011

Donkere kamer













(foto Reinier Gerritsen)

Niks donkere kamer. Niks film, analoge camera's en nostalgie. Juist ruis en de snelheid van digitale camera's charmeren Reinier Gerritsen. In een column ging hij gisteravond in tegen 'de blik' die sommige fotografen in hun ogen krijgen als ze het hebben over hun analoge Mamiya, Yashica of Hasselblad. Zijn eigen serie 'Wall Street Stop', een verslag uit de New Yorkse metro, was alleen mogelijk omdat 'de sensor van de Mark 3 zo mooi is bij iso 1600', betoogde hij.

Gerritsens column maakte deel uit van het programma van De Donkere Kamer 2, een initiatief van De FotografenFederatie, in samenwerking met Pakhuis de Zwijger, PhotoQ en Hollandse Hoogte. Gisteravond kwam ook Joost van den Broek aan het woord, over zijn favoriete camera de Mamiya C330. Philippe Vogelenzang vertelde over zijn eigen werk en werkwijze op het grensvlak tussen mode- en kunstfotografie. Colette Olaf - curator van FOAM - liet werk van veelbelovend talent zien.

Federatiedirecteur Lars Boering voelde het trio Morad Bouchakour (fotograaf), Eelco van Welie (directeur/uitgever NAi Uitgevers) en Nina Post (uitgeverij post editions) aan de tand over de voor- en nadelen van het maken van een fotoboek bij een uitgeverij of in eigen beheer.

Het spannende element van de avond was de strijd tussen drie fotografen, die het publiek voor zich probeerden te winnen met hun projecten. Bezoekers moesten het entreegeld van €5 per persoon onder hen verdelen. De FotografenFederatie vulde de pot voor de nummers twee en drie bij met €150, die van de winnaar met €300.

In zijn drie minuten vertelde Ben Krewinkel dat hij de Nigeriaan Jean volgt. Hij heeft zijn onderwerp invloed en inbreng gegeven in het project. De illegale vluchteling schrijft teksten bij de foto's van Ben, censureert waar hij wil en levert beelden uit zijn familiearchief. Als hij een status krijgt of als hij terugkeert naar eigen land, wordt de ongecensureerde versie gepubliceerd.

'disputedwaters.com' van Ronald de Hommel (en Johannes Abeling) behaalde een tweede plaats. Zij kunnen een ticket naar de Nijl kopen, voor de volgende fase in wat een soort magnum opus wordt over rivieren die tot (milieu)conflicten leiden zoals de Indus of de Colorado Rivier.

Grote winnaar was Sipke Visser - een Leeuwarder uit Londen - die geheel onbekenden foto's stuurt met een handgeschreven begeleidende brief. Hij krijgt bijzondere antwoorden terug en van sommige van zijn briefschrijvers wil hij graag portretten maken. Voorlopig heeft hij voldoende krediet voor nog meer postzegels (ruim €1000) al is op zijn site te zien dat hij al heel wat envelopjes met inhoud heeft verstuurd en verzameld.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen