31 oktober 2015

Professioneel portret




















(foto Baukje Venema)

'Als we je boek gaan vormgeven, moet je wel een professioneel portret laten maken', zei mijn uitgever Louw Dijkstra onlangs. Foodtocht door Friesland heeft nu een heuse deadline. De fondsenwerving loopt, dus als mijn teksten en foto's zover zijn, dan kan een vormgever ermee aan de slag.

Het schijnt zo te zijn dat je dan als schrijver/fotograaf op de achterkant (of binnenflap…) van je werk moet staan. Dus moet ik zelf een keer op de foto. Raar, onwennig. 'Vreselijk', verzuchten vele fotografen, die het liefst achter een camera staan.

Maar het is verre van 'vreselijk' om door bevriend fotograaf Baukje Venema op portret gezet te worden. Ze is hartstikke aardig, dus we hebben een hoop lol gehad bij de opnames. En als iemand het spannend vond, was zij het misschien wel. Het is alleen altijd afwachten wat eruit komt, omdat je je zelf nooit zo ziet als een ander.

Met dit portret ben ik heel tevreden. Vrolijk en doortastend. Dat zie ik erin. Maar zoals gezegd; je ziet je zelf nooit zoals een ander.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten