17 mei 2015

Verder met Foodtocht














Dit bijna futuristische tafereel is een stapel drabbelkoeken. Traditioneler kan het haast niet. De Sneker drabbelkoeken stammen uit 1850, toen de familie Haga begon met het bakken van deze lekkernij. Marian Haga behoort tot de vierde generatie die het geheime recept beheert, en die nog zelf bakt. In de oude bakkerij aan de Eerste Oosterkade in Sneek zit zij 's zomers vrijwel dagelijks achter de 'schud'-machine.

Vanuit een trechter stroomt het beslag, dat voornamelijk uit boekweit bestaat, in de hete roomboter. Door het schudden ontstaat een mooie luchtige structuur, die aan spons doet denken. Als het deeg in de hete boter gaart, draait Haga de koeken een keer om. Als ze aan beide kanten mooi bruin zijn geworden, tilt ze ze aan een vork op een bol zeefje. Zo kunnen we uitlekken en afkoelen tot een krokante koek.

Afgelopen vrijdag heb ik voor het eerst in mijn leven zo'n koek gegeten. Zo uit het handje, nog een beetje warm. Lekker hoor. En ik kan me voorstellen dat ze gevuld met slagroom of fruit ook een traktatie zijn.

Meer over drabbelkoeken in mijn boek Foodtocht door Friesland, dat later dit jaar uitkomt bij uitgeverij Wijdemeer.

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten