19 januari 2014

Derde dimensie




















(foto Jennifer Williams)

Fotografie is niet alleen een medium voor documentatie. Dankzij de mogelijkheden van programma's als Photoshop nemen de mogelijkheden voor cross-over, collage, sculpturen en installaties toe. De Robert Mann Gallery liet dit tijdens Paris Photo zien met het werk van Jennifer Williams. Het betrof haar debuut bij de galerie.

Williams schiet haar foto's digitaal, en zet de delen vervolgens met de hand in elkaar tot een hybride vorm. In een dadaïstische stijl, maar met een samenhang en een gevoel voor architectuur bouwt ze impressies van ruimte. Ze laat daarbij het rechthoekige kader los. De collages vouwen zich rond hoeken, komen uit muren of druppen op de vloer.

Geïnspireerd door Williams heb ik onlangs een kunstwerkje gemaakt met een zwartwit foto van een berkenbos. Daarop vergrootte ik een foto van een van de berken, knipte de vorm van de boom eruit en plakte die op het vlak. Het geheel kreeg daardoor reliëf en diepte.

Het werkje is voor Serious Request geveild door Joris Collier, in croissanterie Vittorio. Jammer genoeg heb ik nagelaten er weer een foto van te maken, en nu weet ik niet wie het heeft gekocht. Alleen hoorde ik al van twee anderen dat ze belangstelling hadden, dus dat vraagt om meer...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten