11 september 2013

'Huwelijksmarkt' Vlieland














Voor mijn serie 'Historische huwelijksmarkten' was ik vorige week op Vlieland. Jeugd van het eiland - zeker in de zomervakantie - liep vroeger naar de haven om te zien welke aantrekkelijke vakantiegangers er arriveerden. Na de komst van een militair oefenterrein voor de luchtmacht, trokken ook militairen bekijks.

Jongens en meisjes speelden in de oorlog 'mislopertje'. Deelnemers bakenden een stuk van het dorp af, tussen de verschillende gloppen. In stellen liepen ze door de straatjes en als ze elkaar tegenkwamen moesten ze van partner ruilen. 'Dan gaf je elkaar een kusje en ging je weer verder', vertelde Nel Cupido me.

De jeugd was zo rond veertien jaar bij het spelen van dit spel. Nel kent geen echtparen meer die elkaar zo leerden kennen, hoewel haar neef op deze manier zijn verkering veilig stelde. 'Ook als hij niet met haar mocht starten, dan zorgde hij dat hij haar zo snel mogelijk tegenkwam. En was dat het geval dan verstopten ze zich daarna buiten het speelveld.' Het tweetal trouwde later met elkaar.

Voor mijn project interviewde ik een ander stel. Meer hierover is te zien tijdens Kunstmaand Ameland, die in november wordt gehouden op een ander waddeneiland.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten