1 februari 2011

Pittig














Poeh, het was weer een pittig weekeinde, dit tweede deel van de Noorderlicht masterclass onder leiding van Lars Boering en Marc Prüst (voor deel 1, zie hier). Met sprekers, pitches, overleg, portfoliobesprekingen, teleurstellingen, complimenten en inspiratie. Grote voordeel was dat we elkaar inmiddels wat kennen en voorstelrondjes en 'voorzichtig benaderen' konden overslaan.

Hoogleraar Marcel Broersma liet zijn licht schijnen over de stand van zaken in de journalistiek. Opvallend punt in zijn betoog was dat UGC (user-generated content) in de geschreven pers vooral bestaat uit foto's van incidenten, ongelukken en rampen (waar ze altijd eerder bij zijn dan een fotograaf die wordt gestuurd), en zonsondergangen. Voor het echt goede verhaal moeten ze 'ons' hebben!

Want wie twintig jaar met eenzelfde verhaal bezig is, weet natuurlijk meer en kan dat ook in zijn verhaal leggen. Voorbeeld hiervan is Robert Knoth, die met de 'trail of heroine' het spoor van de heroïne volgt, van Afghanistan tot de gebruiker. Materiaal wat hij vroeger schoot tijdens de oorlog in Kosovo bijvoorbeeld, blijkt te passen in dat grote verhaal.

De meest inspirerende van de drie sprekers was deze keer Magdalene Herrara (op foto rechts) van GEO France. Ze liet ons zien hoe we een pitch opstellen en presenteren en besprak enkele portfolios met ons. Heel leerzaam, maar vooral plezierig omdat ze zo duidelijk gelooft in het goede fotojournalistieke verhaal en daar ook geld voor over heeft.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen