5 september 2015

Opname















(foto Nate Larson en Marni Shindelman)

Afgelopen week ben ik opgenomen. Niet in een ziekenhuis, maar met een camera. Ik heb mijn debuut gemaakt als vaste maandgast in het cultuurprogramma PuurNoord van Podium TV. Journalist Lejo Siepe heeft me gevraagd - op voordracht van Ton Broekhuis van Noorderlicht.

Annette Timmer (voorheen RTV Drenthe) presenteert het programma, dat zo'n 25 minuten duurt en steeds wordt gevolgd door een documentaire. Afgelopen zomer was ik bij de proefopnames. Die gingen er professioneel aan toe. Alleen zal het nog even zoeken zijn naar een definitieve vorm. Maar dat maakt het leuk en spannend.

De aflevering die we dinsdag opnamen, werd woensdag uitgezonden. Just Vink en Anton Scheepstra waren de andere gasten. Ik had het met ze over Noorderlicht, Data Rush. Tijdens de opening van de manifestatie op 22 augustus heb ik goed rondgekeken met in mijn achterhoofd de vraag wat mij nou aansprak. Ik pikte er twee series uit: Strangers in the Light van Catharine Balet en Geolocation 2009-now van Nate Larson en Marni Shindelman (foto).

Balet fotografeerde scènes waarbij mensen alleen zijn belicht door het licht van hun mobiele telefoon, laptop of computer. Klassiek met een moderne invulling. Larson en Shindelman bezochten de exacte locaties waarvandaan mensen tweets stuurden, waarbij de teksten tegelijk een soort commentaar zijn op deze digitale manier van contact.

En dan heb ik nog aandacht besteed aan Seamless Transitions die James Bridle maakte. Als een onderzoeksjournalist verdiepte hij zich in de wereld van beoordeling, detentie en uitzetting van vluchtelingen in Groot-Brittannië. Op basis van ooggetuigenverslagen, interviews en andere gegevens reconstrueerde hij een wereld die anders onzichtbaar blijft. En dat als een soort architect die een ontwerp tot leven wekt, met een animatie.

Het bleek allemaal in acht minuten te behandelen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten