14 september 2012

Romanfoto



















De prints van mijn eerste drie romanfoto's voor Tresoar hangen. Dit is de eerste die ik maakte, hij hoort bij het boek 'Abbingawâld' van Sjoerd van der Schaaf.

Het idee voor romanfoto's kwam tot stand na een gesprek met directeur Bert Looper, tijdens een lezing over Auschwitz en de manier waarop wij gedenken. Tresoar wilde iets doen met herinneringsplekken en samen wisselden we hierover van gedachten. In eerste instantie inventariseerden we plaatsen waar gebeurtenissen worden herdacht die bepalend zijn voor de Friese identiteit. Maar zou dat een leuke fotoserie opleveren?

Ik liet het wat in me omgaan en bedacht toen dat we zelf meer de regie in de hand moesten nemen. De bestaande herdenkingsplekken zijn te 'vast'. Ik wilde iets nieuws, iets meer los. Omdat Tresoar is ontstaan uit een fusie van de Provinciale en Buma-bibliotheek (PBF), het Rijksarchief in Friesland (RAF) en het Frysk Letterkundich Museum en Dokumintaasjesinterum (FLMD) was een link met Friese boeken snel gelegd.

Mijn voorstel om locaties uit romans of dichtbundels te verbeelden viel in goede aarde. Nu creëer ik dus zelf 'herdenkingsplekken', maar dan voor de Friese literatuur en dichtkunst. Behalve 'Abbingawâld' heb ik tot nu toe 'Bak' van Sietse de Vries en het gedicht 'Wolken' van Tsjebbe Hettinga verbeeld.

Overigens is 'Bak' het cadeauboek tijdens de Moanne fan it Fryske boek, die vandaag begint. De eerste drie romanfoto's hangen in het kader daarvan de komende weken in Tresoar. Dit jaar maak ik er nog twee bij en volgend jaar zet ik de serie voort.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten