7 februari 2012

Eindtijd













In 2008 was ik met Titeke Postma in Parijs, voor Paris Photo. Een van de jonge talenten, die was uitverkoren zijn werk te laten zien was Yury Toroptsov. Van oorsprong Russisch, maar inmiddels zowel Engels- als Franstalig en op pad met een jurk van Marilyn Monroe. Hij bezocht grote fans van de actrice en fotografeerde die met de bewuste lichtblauw met wit geblokte jurk. De serie 'Marilyn and I' was afgelopen jaar nog te zien in Le Bon Marche Rive Gauche.

Sinds 2008 krijg ik geregeld nieuwsbrieven van Yury. We hadden in 2009 wat uitgebreider contact, met het doel elkaar opnieuw te treffen in Parijs. Dit slaagde toen niet, maar een jaar later ontmoetten we elkaar opnieuw. Dit keer niet bij Paris Photo maar bij Photo Off. Hij liet daar de serie 'The house of Baba Yaya' zien, over zijn grootmoeder in Rusland.

Deze week kreeg ik weer een nieuwsbrief. Yury heeft weer een boek gemaakt, via Blurb. Het heet Divine retribution en hij haakt hiermee in op het thema '2012, einde der tijden'. Het boek bevat een serie beelden die ogenschijnlijk niets met elkaar te maken hebben, maar die 'een gevoel van Apocalyps oproepen en de indruk geven dat nachtmerries uitkomen', zo zegt hij zelf.

Ik zal er niet meteen minder van slapen, maar bij het zien van de foto's is de bedoeling wel duidelijk. Ook als je zijn inleiding nog niet hebt gelezen. Ik vind niet alle beelden even geslaagd, maar Yury is op zijn best als hij het sprookjesachtig pad in slaat. En in dit geval heeft het sprookje dus een slecht einde.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten