23 februari 2011

Rust








(foto Koos van der Lende)

Rust, leegte, eenzaamheid. Uit de teksten bij de foto's van Koos van der Lende klinkt berusting en een diep geloof in God. 'All I have seen teaches me to trust the creator for all I have not seen', staat er in het boekje 'Reflections'.

Van der Lende maakt panorama's van het dramatische Afrikaanse landschap. De kust met rotspartijen, een eenzame boom op een savanne, de woestijn. Hij gebruikt lange sluitertijden en kan in die minuten onderdelen in het landschap apart belichten, wat bijzondere effecten geeft.

De Zuid-Afrikaanse landschapsfotograaf was kort in Nederland, op zoek naar een galerie waar hij zijn foto's kan exposeren. Een collega kon hem interviewen, wat leuke citaten opleverde in het Afrikaans. Omdat Van der Lende zijn werk deelt met exploitanten van de grote natuurparken, mag hij er uit de auto om te fotograferen. Dat is niet altijd zonder gevaar. Hij heeft meer dan eens oog in oog gestaan met leeuwen. De ene keer stak hij zijn handen uit en zei: 'In de naam van Jezus Christus, ga heen.' De leeuw koos het hazenpad.

Een andere keer hoorde hij naast zich geluid. Er doken twee jonge leeuwen op en Van der Lende moest kiezen tussen hoofd en hart. 'Mij hart seg 'ren', maar mij hoof seg 'sta stil'. Als ik ren ben ik katkost.' (dit is mijn beste poging tot Afrikaans.)

(meer hierover zaterdag 5 maart in de Leeuwarder Courant)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten