15 april 2014

Handschrift




















Het lijkt wel strafwerk, als je de rijtjes dichtregels ziet die ik gisteren heb zitten overschrijven. Keer op keer 'ik hie mear tinken moatten oan fan dy hite simmerdagen'. En nog eens: 'ik hie mear tinke moatten oan fan dy hite simmerdagen'.

Het gaat om stukjes uit liedteksten en gedichten, die passen in het thema van het Jiddisch Festival Leeuwarden 'Vos iz geblibn'. 'En de verwelkte bladeren bij het venster van jouw kamer' of 'als de vrouw de telefoon opneemt vliegen de vogels weg'.

Bij vier liedteksten die Lucette van den Berg zingt en vier gedichten die Tsead Bruinja voordraagt heb ik foto's gezocht. Deze exposeer ik tijdens het festival in Tresoar, als een soort grote polaroids. Een mooi idee van vormgever Marcel Westra.

Onder de foto's komen de zinnetjes waardoor ik me heb laten inspireren, in mijn handschrift. 'Nat van de regen en van mijn tranen'. En 'of de bus misten dêr't ien fan ús beiden yn siet'. Marcel smeedt tekst en foto's samen tot een geheel. Het resultaat van samen praten en ideeën uitwisselen.

'Als twee-zijn
één kon zijn
wij waren het'.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten