27 augustus 2013

Hylper historie














Mijn project over 'historische huwelijksplaatsen' voor Kunstmaand Ameland groeit zeer gestaag. Het valt niet mee stellen te vinden, die vroeger op zo'n typische flaneerplek hebben rondgelopen met hun huidige partner. Er zijn wel mensen die erover kunnen vertellen, maar soms hield de verkering geen stand of is de partner inmiddels overleden.

Gisteren was ik met kunstenares Antje Veldstra in Hindeloopen. 'Daar wonen veel stellen die al lang bij elkaar zijn.   Die willen vast wel iets vertellen', meende ze. Nou hebben we beslist aangename en boeiende gesprekken gevoerd, maar tot een afspraak met een echtpaar is het tot nu toe niet gekomen.

Heel jammer, want er waren heel mooie plekken waar de jeugd vroeger samenkwam. Zoals hier aan de voet van de dijk, waar met mooi weer werd gezwommen. Of bij het blauwe hok van de KNRM, op het kleine strandje verborgen op de punt van de haven of het muurtje vlakbij de leugenbank. 'De stenen zijn helemaal glad gesleten, daar waar wij altijd zaten', wees Antje me.

Het is nog niet helemaal gedaan met Hylpen. Ik heb nog de namen van drie stellen, die misschien wel willen meewerken... Daar ga ik straks een telefoontje aan wagen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten