13 januari 2014

Dan Brown (the end)


















Dit is voorlopig - voor een waarschijnlijk lange tijd - de laatste foto van het bezoek van Dan Brown aan Nederland. Althans, door mij gemaakt. Je ziet aan de man zelf dat hij ook vermoeid begint te raken. Deze foto is gemaakt vrijwel aan het eind van de signeersessie, zaterdagmorgen half twaalf in boekhandel Van der Velde in Leeuwarden.

Hij had toen nog een stapeltje bestelde boeken te gaan, en strekte even zijn vingers op de piano van het gezelschap dat tot dan toe de muziek had verzorgd. Het handtekeningen zetten viel hem niet mee. Zo vaak doet hij dat niet, dus degenen die zaterdag tot de gelukkigen hoorde, gingen verguld naar huis.

De muzikanten die twee uur lang voor jazzy achtergrondmuziek hadden gezorgd, waren aangenaam verrast door de plotselinge versterking toen Brown achter de piano schoof. Ik was zelf ook in de veronderstelling dat het hier om een spontane actie ging, wetend dat de thrillertycoon zich thuis ontspant door piano te spelen.

Maar in het verslag van de bijeenkomst, geschreven door LC-collega Asing Walthaus, las ik dat hij zich een beetje had laten opjutten. 'Autumn leaves' moest het worden. Echter, er was alleen een akkoordenschema beschikbaar. 'Where are the breaks?', vroeg Brown.

Omrop Fryslân-presentator Douwe Heeringa stond erbij en wilde wel ondersteunend zingen, maar het wilde jammer genoeg niet helemaal van de grond komen. 'Daarom maak ik geen muziek, maar schrijf ik boeken', was de conclusie van de schrijver.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten