10 april 2013

'Datingsites'




















Dit jaar doe ik mee aan Kunstmaand Ameland. Galeriehoudster Anita van Os van de Roos van Tudor in Leeuwarden is voor de komende drie jaar artistiek directeur en zij heeft me gevraagd. Ik ben vereerd en ook blij dat ik een goed onderwerp heb dat bij het thema van dit jaar past.

Dat thema is 'ontmoeting'. Mijn serie zal bestaan uit foto's van plekken waar vroeger jongens en meisjes elkaar ontmoetten. Deze 'huwelijksmarkten' waren soms op straat, in plaatsen als Appelscha (Boerestreek), Harlingen (Voorstraat) en Sneek (Oostdijk). Maar op het platteland lagen ze vaak ver(der) van de bewoonde wereld, zoals het klif achter het Rijster Bosk bij Mirns in Gaasterland.

Ik ben nu druk aan het zoeken naar de goede plekken en naar stellen die elkaar daar hebben leren kennen. Ik werk samen met collega Elizabeth Vogelzang aan een verhaal voor de Leeuwarder Courant dat rond de Alde Maaie zal verschijnen. De Alde Maaie (12 mei) was de dag waarop jaarcontracten afliepen en boerenknechten van arbeidsplek wisselden. Een vrije dag en het moment om te trouwen.

Ook Pinksteren bood jongelui de gelegenheid de provincie in te trekken op zoek naar een partner. Zelfs vanuit Sneek kwamen ze naar Gaasterland, vertelt oud-voorlichter Auke Hylkema. Als kleine jongen profiteerde hij mee. De jonge mannen hadden het te druk met andere zaken, dus zamelde hij flesjes in voor het statiegeld. 'Soms had ik wel twintig gulden!'

Geen opmerkingen:

Een reactie posten