26 januari 2013

Verrassing




















(foto Lucille Reyboz)

'HARU' is de titel van deze foto van Lucille Reyboz. Hij stond op een kaartje van School Gallery Paris, dat ik meenam van Paris Photo of van een andere tentoonstelling die ik in Parijs zag. Deze galerie hebben we niet bezocht, wat ik wel jammer vond. Het is wel een intrigerend beeld.

Is de bodem van dit park of bos nu bezaaid met bloemblaadjes die van de bomen zijn gevallen, of ligt de vrouw tussen de bloemen? Ik denk het eerste. Gezien de naam lijkt het me een Japans tafereel. En dus zijn de bloemblaadjes waarschijnlijk afkomstig van de kersenbomen. De bloei van de kers is voor veel Japanners een feestelijke gebeurtenis.

Jaren geleden zag ik in Volkskrant Magazine al eens een serie van Japanners die onder de kersenbomen kleedjes klaar leggen, om er maar op tijd bij te zijn. Ze willen een plekje reserveren om te picknicken, het voorjaar begint. Vergelijkbaar met onze Koninginnedag: 'bezet'.

In het geval van deze foto is er geen strijd om een plekje onder de bomen. De bomen hebben al grotendeels hun bloesem verloren. Waarschijnlijk is de strijd om een plekje al een tijdje geleden geweest. Wel heeft de vrouw papieren neergelegd om op te liggen, maar dat dient een ander doel.

Overigens hebben de gevallen roze blaadjes wel iets weg van bloemen. Zie deze foto, die ik in Schotland maakte, in juni 2012.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten