4 juli 2016

Mankes' slootje
























Museum Belvédère verwierf afgelopen jaar een schilderij van Jan MankesSlootje met overhangende dopheide (1914). Het is het uitgangspunt voor een verkooptentoonstelling, die op 15 augustus begint. De verjaardag van Mankes.

De ruim honderd aangeschreven en deelnemende kunstenaars laten zich inspireren door het schilderij. Enige voorwaarde is dat zij zich houden aan dezelfde maat, namelijk 23 bij 29,5 centimeter. Ze verklaren zich bovendien bereid hun werk te verkopen op een afsluitende veiling en mogen zelf bepalen welk percentage van de opbrengst ze afstaan aan het museum. Het initiatief is bedoeld als nieuwe manier om geld te genereren voor Belvédère. (ik schreef er in februari al over in de Leeuwarder Courant).

Omdat ik vorig jaar mee deed aan de expositie Improvisaties op wind, water en wad sta ik op de lijst. Ik mag dus ook meedoen. Toen ik de brief kreeg, wist ik meteen al welke foto ik wilde insturen. Nu moet de afronding nog, maar aan de deadline voor het inleveren (1 juni) heb ik voldaan.

De reactie van directeur Han Steenbruggen stemt me hoopvol. Wanneer er anderen net zo over denken als hij, verkoop ik het misschien wel. Dat is voor alle partijen leuk.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten