8 september 2011

Compliment













De serie waaruit deze foto komt, heeft ertoe geleid dat ik fotograaf ben geworden. Destijds maakte ik nog deel uit van de Fotowerkplaats bij cultureel centrum Parnas. Elk jaar nodigden we een gastdocent uit voor een lezing en een opdracht. Klaas Jan van der Weij was een van hen en met hem werkten we aan series over sport, uiteraard.

Drie keer kwam hij langs om onze foto's te beoordelen. Hij wist ons op een vrolijke maar duidelijke manier op fouten te wijzen en we hadden er steeds meer lol in de volgende keer met beter werk te komen.

Tijdens de laatste bijeenkomst toonde ik mijn serie over biljarters in de Friese Club. 'Je hebt hulp gehad van Catrinus', riep hij. Catrinus van der Veen is een collega van de Leeuwarder Courant, die Van der Weij kende van grote schaatskampioenschappen. 'Beslist niet', protesteerde ik. Van der Weij lachte. 'Dan heb je talent.'

Dat compliment heeft me aangezet om te kiezen voor de fotografie. Afgelopen maandag zou Klaas Jan aanwezig zijn in De Donkere Kamer, in pakhuis De Zwijger in Amsterdam. Ik had een exemplaar van 'De achterban' voor hem meegenomen. Maar hij was ziek. Dus hij heeft nog wat tegoed.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten