11 juni 2011

Naarden


















televisiekok en culinair schrijver René Pluijm
(uit serie 'Cooks' van Marie Cecile Thijs)

Het is al weer een week geleden, maar ik wil er toch even op terugkomen. Naarden. Fotofestival Naarden om precies te zijn. Met als hoofdexpositie in de Grote Kerk het drieluik van Koos Breukel, Joost van den Broek en Stephan Vanfleteren. Bij het zien van hun werk vonden collega's Inge Hondebrink, Dick van Aalst en ik: 'hier doen we het voor'. Of althans, we streven ernaar het ook zo goed te doen.

Het werk van de drie sterren hing aan verschillende wanden door elkaar. Dat werkte mooi, ze vormden meer een eenheid dan je vooraf zou denken. Ook in de vitrines met allerlei voorwerpen uit hun persoonlijke archief en verzamelingen vertoonde opvallende gelijkenissen, vond ik. Een liefde voor mensen: gewone mensen, maar ook de buitenbeentjes.

De portretten die Marie Cecile Thijs maakte van 'cooks' paste er qua sfeer goed bij. Mooi licht, prachtige styling en goede blikken. Het Engelse woord 'composed' schoot me hierbij te binnen: gecomponeerd en 'beheerst'.

De fotoverhaaltjes van Susanne Reuling over geluk konden ook wel, maar de kleurige 'collages' van Lieve Prins verbaasden me. Daar had ik een andere plek voor gezocht. En waarom niet de hele kerk voor Joost, Koos en Stephan? Had makkelijk gekund.

Verder gedrieën Naarden doorkruist. De Gele Loods was me te vol, dat deed de fotografen die er hingen geen recht. Ook Bastion Oranje herbergde veel fotografen tegelijk. Misschien had de keus verder beperkt moeten worden?

In elk geval vond ik het raar om op verschillende plaatsen archiefbeelden (Spaarnestad) te zien en echt oude foto's uit National Geographic: niet bepaald de 'actuele stand van zaken in de Nederlandse fotografie' (citaat van website festival). De ruimte hiervoor had besteed kunnen worden aan hen die nu zo'n krap plekje hadden...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten